23948sdkhjf

Lad robot rykke for ubetalte regninger, mester !

Kunder hos den danske regnskabsplatform Billy får hjælp fra kunstig intelligens, når der skal sendes rykkere. Det sker gennem et samarbejde med det tyske firma collectAI, og ”robotten” har på en måned afklaret rykkersager for over 2 mio. kr.
Den første måned gik collectAI’s ”robot” i gang med 258 rykkerprocedurer til en værdi af 2,5 mio. kr. i fakturaer. 85 pct. af sagerne er nu enten blevet betalt eller løst på anden vis.

Det intelligente system laver rykkere ud fra specialdesignede flows, som man selv kan vælge. Systemet kan for eksempel sende sms-påmindelser og rykkere på mails, alt efter hvilket tidspunkt der fungerer bedst for typen af bruger.
Betalingen af rykkeren foregår nemt gennem betalingsløsningen Yourpay, fordi brugeren kan klikke sig videre til en betalingsside og indbetale med et tryk på en knap.

Ifølge Jonas Midtgaard, der er adm. direktør i Billy, overtager ”robotten” en hadeopgave for de mindre erhvervsdrivende, og opdrager kunder til at betale:

- Mange kan ikke fordrage at sende rykkere, fordi det føles ubehageligt og ofte kræver lidt juridisk og teknisk viden. Derfor vil de fleste hellere løse en aktuel arbejdsopgave, og udsætter problemet i lang tid, siger Jonas Midtgaard.
Han peger på, at det for mindre erhvervsdrivende kan hæmme forretningen, hvis de har for mange uopkrævede beløb. Og det skyldes som regel ikke andet end forglemmelse, at pengene ikke er betalt.

- Slutkunderne glemmer ofte bare at betale, fordi de har travlt, eller ikke lige har tjekket deres mails på rette tidspunkt. Når det hele er automatiseret og nemt, så de med få klik kan betale eller gøre indsigelse, kommer der langt bedre flow i betalingsprocessen, og likviditeten forbedres for den erhvervsdrivende, siger Jonas Midtgaard.

Robotudviklere: Øger betalinger med knap 25 pct.
Udviklerne af rykker-robotten, er det tyske firma collectAI, der rapporterer en gennemsnitlig stigning på 24 pct flere betalinger, når det er robotten, der sender fakturaer. Men der er variable.
- Man kan altid forbedre chancerne for at kunden betaler ved fx at optimere hvilken kanal man går efter, og om rykkeren skal sendes via email eller mobil, såvel som at vælge en passende tone i emailen, som kan være alt fra positiv til bestemt, siger Sebastian Hoop, der er CTO i collectAI.
- Vi blev overraskede over, hvor positivt slutbrugerne faktisk tog imod den nye service, siger Sebastian Hoop.

Artiklen er en del af temaet MesterTips.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064