23948sdkhjf

Corona har skubbet til den digitale bevidsthed i byggeriet

Digitaliseringen har været i gang på højtryk i byggeriet gennem flere år. Både store og små virksomheder implementerer i stigende effektive IT-værktøjer – og der er noget der tyder på, at corona-krisen har sat yderlige skub i byggeriets digitalisering.

Det oplevelse har blandt andet bogholder Charlotte Blok:

- Håndværkerne tager i stigende grad de digitale værktøjer til sig. Men, de skal ofte have et kærligt skub i den rigtige retning. De har nemlig hamrende travlt i det daglige. Derfor er de åbne over for effektive, digitale løsninger – for eksempel, når det gælder bogholderi.

Det siger Charlotte Blok, Din Bogholder, som fokuserer målrettet på at være håndværkernes bogholder.
- Jeg kender byggebranchen og jargonen. Jeg siger tingene lige ud og ved, at de fleste håndværkere har det på samme måde, fortæller hun og tilføjer, at omgangstonen og indsigten i håndværkernes daglige udfordringer både skaber tillid og respekt. Også når det handler om at få dem til at bruge effektive it-værktøjer.

– Håndværkere fortjener virkelig at opleve, hvor enkelt det kan gøres, hvis de tager de digitale værktøjer til sig. Så kan de i stedet for det kedelige bogholderi bruge tiden på at få flere glade kunder, fremhæver hun.

Charlotte Blok skaber skræddersyede digitale løsninger til håndværkerne med tilhørende tillægsmoduler og apps, herunder for eksempel MobilePay, som gør det let for både håndværkerne og deres kunder at afregne.
Hun oplever som nævnt stigende interesse for de digitale værktøjer. Og corona-krisen har sat yderligere skub i udviklingen. Det bekræftes af direktør Carsten S. Rasmussen (founder af Ordrestyring.dk) som er medstifter af Din Bogholder, ligesom han står bag virksomheden Jublo.

Klar til next step
- Det jeg ser i branchen generelt, og især under corona krisen, er en klart øget interesse for digitalisering, især hos dem som allerede delvist er digitaliseret, for eksempel dem der allerede har købt et ordrestyrings system. De er klar til ”next step”. De ser i TV, at alle handler på for eksempel nemlig.com. Den generelle online-handel er steget, og det vil håndværkerne også meget gerne være med i. Især det med online booking og tilgængelighed. Der har vi klart mærket en øget og markant interesse for i Jublo siden marts måned, siger Carsten S. Rasmussen.

Jublo er en online platform, der lader kunderne booke tid til en håndværker direkte i kalenderen, og samtidig håndterer al sagsspecifik kommunikation mellem håndværkere og deres kunder

- En anden ting vi ser er en bedre udnyttelse af de systemer, som håndværksmestrene allerede har. I ”gamle” dage var det eneste krav. at man kunne sende et tilbud som en PDF. Det har virkelig ændret sig. Vores kunder begynder nu at se på pipeline - hvor mange tilbud er åbne, lukket, hvor mange sager har jeg på vej ind? - omsætningshastighed, og muligheden for automatisk at følge bedre op på tilbud, og igen at kunderne selv kan rekvirere tilbud automatisk. Især ser vi en klart øget forståelse for, at man super nemt kan øge sin konverteringsgrad betragteligt ved, at man får sendt sit tilbud super hurtigt, forklarer Carsten S. Rasmussen

Syststemer skal snakke sammen
- Generelt i corona krisen, var der lige 14 dage efter Mette Frederiksens pressemøde, hvor det hele stod stille, og alle lige skulle se hvad der skete. Men efter de 14 dage, fik vi hurtigt gang i hjulene igen.

Ellers må jeg bare konstatere at branchen er blevet meget ”klogere” i brugen af digitale værktøjer. Hvor det for år tilbage var et spørgsmål om man skulle have et system, er det i dag mere et spørgsmål om, hvor mange og hvilke systemerne man skal have,
Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.156