23948sdkhjf

Producent: Nu begynder holdningen til plastisolering at vende

Martin Stevnhoved Henriksen er nordisk eksportchef hos PIR-producenten IKO Insulations (som er en del af den internationale IKO Group) og bestyrelsesmedlem i PUR-sektionen. Han er en af initiativtagerne til PIR/PUR-plastens fremstød, og han har store forventninger til de kommende år.

Det skriver Paskram, som er Mester Tidendes specialsektion for tømrer- og snedkermestre.

– Der er ligesom sket et holdningsskifte til isolering over de senere år. Selvfølgelig med fokus på, at vi skal energioptimere vores bygninger mest muligt, så vi sparer på energiforbruget. Det er en fordel for PIR/PUR isolering, fordi det er et af de mest effektive isoleringsmaterialer. Men det virker også som om, at der nu sker et skifte omkring de materialer, vi bruger i byggebranchen, siger han.

- Hidtil har mineralulden været totalt dominerende på markedet.
Men både blandt politikere og eksperter kigger man mod alternativer, der kan være mere energieffektive, bæredygtige eller bedre for arbejdsmiljøet, siger Martin Stevnhoved Henriksen og peger bl.a. på den kommende revidering af Mineraluldbekendtgørelsen og de kommende SBI-anvisninger omkring brug af alternative isoleringsmaterialer til mineraluld som udtryk for holdningsskiftet.

Længe på markedet, få kunder
– I mange år har byggebranche, forskere og lovgivere nok ikke interesseret sig synderligt for alternativer. Resultatet har været, at man f.eks. for PIR/PUR-isolerings vedkommende er langt bagud i brugen af det i forhold til vores nabolande. Det er selvfølgelig en skam, for dermed er man gået glip af de mange fordele, isoleringen giver, mener Martin Stevnhoved Henriksen.

Konkret for PIR er det især de flere kvadratmeter indvendigt areal, der kan opnås med bedre isoleringsprodukter.
– Det betyder også, at man kan bygge med færre materialer. Derfor er der store ressourcebesparelser både for bygherre, men selvfølgelig også for et samfund ved at optimere på konstruktioner og materialer, mener Martin Stevnhoved Henriksen.

Trælaster og byggemarkeder
Der er også et andet vigtigt forhold omkring den manglende udbredelse af PIR/PUR-isolering, som Innovationskonsulenten peger på. Det handler om tilgængelighed.
– Der er bare ikke mange steder, hvor man lige kan hente noget PIR/PUR-isolering til sit byggeri. Det betyder noget for entreprenører og håndværkere, hvis produkterne ikke er nemme at få fat på. Det skal PIR/PUR-branchen selvfølgelig også blive bedre til.

Ifølge Rasmus Grusgaard, innovationskonsulent for PUR-sektionen i Plastindustrien. er der enkelte trælaster - som Stark - der fører PIR/PUR isoleringsprodukter, men typisk er de skaffevare og skal bestilles hjem.
– Det er selvfølgelig ikke godt nok. Ikke mindst fordi PIR/PUR på forhånd er bagud overfor andre plastprodukter som EPS. Man kom simpelthen senere ud på markedet. En række EPS produkter er derfor blevet store brands på de danske marked, mens PIR/PUR ikke har fået samme opmærksomhed.

– Mange gange handler det om traditioner og måder at bygge på. Vi kommer til at gøre en indsats for at ændre på det i de kommende år, ligesom vi også skal blive bedre til at fortælle om produkterne, siger Rasmus Grusgaard.


LÆS MERE OM PLASTISOLERING:

Sådan bygger tømrermester med skumisolering

Storbrand i London var stort tilbageslag for plastisolering

Plastindustrien: Byg mere med plastskum






Artiklen er en del af temaet PASKRAM .

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078