23948sdkhjf

Værktøjsleverandør: Vi møder markedet i øjenhøjde – og har slået ørerne ud!

Claus Thorning er i fuld gang med at opbygge en ny organisation omkring Metabo og HiKOKI i Danmark

Der følger en hel del udfordringer med, når virksomheder fusionerer. Den erfaring er adm. direktør Claus Thorning også kommet til. Han er sat i spidsen for arbejdet med at få bragt to spillere på el-værktøjsmarkedet -  HiKOKI Power Tools (tidligere Hitachi) og Metabo - sammen i en fælles organisation i Danmark.

-  Det er en spændende proces, som jo giver mulighed for at fokusere på at skabe en effektiv organisation med netop de værdier, som er vigtige for os i forhold til vores medarbejdere og kunder, forklarer Claus Thorning.

Han var gennem en årrække salgschef i Metabo i Danmark og Norden før han satte sig i stolen som adm. direktør. Først for Metabo og nu også for HiKOKI i Danmark

Den første udfordring har været at trimme organisationen og samle den i nye lokaler i Taastrup. For Metabo-folkene har rejsen ikke været så lang. De nye lokaler ligger lige overfor de tidligere lokaler. For HiKOKI medarbejderne har rejsen været noget længere fra det hidtidige kontor i Esbjerg. Alt i alt er der nu samlet en organisation på 17 mand i Danmark

 Ryster posen

For Claus Thorning er opgaven lige nu, sammen med medarbejderne, at skabe et fælles udgangspunkt for en virksomhedskultur og organisation, som omfatter det bedste fra de to virksomheder.

-  Der følger jo en hel del historie og erfaringer med og det skal vi naturligvis værne om. Samtidig skal vi benytte muligheden for at ryste posen og skabe fælles referencerammer med udgangspunkt i vores tilgang til markedet.

Selvom både Metabo og HiKOKI er markante spillere på verdensmarkedet, så er vi i dansk regi ikke så store. Og det forventer vi sådan set heller ikke at blive lige med det første. Vi vil til gengæld gøre alt for at positionere os i markedet på de områder, hvor vi med vores produktprogram og services kan gøre en forskel, understreger Claus Thorning.

- Programmet af maskiner fra Metabo og HiKOKI kan kvalitetsmæssigt konkurrere med de bedste. Og innovationskraften er stor i både Tyskland og Japan. Uden at det skal lyde, som om vi ikke fokuserer på maskinernes ydeevne, specifikationer, ergonomi og holdbarhed, så vil vi i stigende grad også fokusere på alt det, som vi kan tilbyde kunderne udover selve maskinerne.

En af vores vigtigste opgaver fremover bliver derfor at udbrede kendskabet til andet og mere end maskinerne. Meget af den klassiske information om ydelse, funktionalitet mv. finder mange mennesker selv i dag på nettet, det gælder ikke kun el-værktøj. Derfor er det vigtigt, at vi i fremtiden hjælper vores kunder med at udvikle deres forretninger på andre områder. Det kan for eksempel være leasing, som jo er naturligt for de fleste virksomheder blandt andet i forhold til biler og andet produktionsudstyr – bare ikke el-værktøj.

Men vi kan faktisk sikre, at tømrermesteren har en fuldt udstyret bil på vejen med f.eks. 15 stykker el-værktøj for ca. 450 kr. om måneden. Efter 3 år køber han værktøjet for 3 pct. af salgssummen og har derved likviditet fri til andre indkøb og belaster ikke kassekreditten.

Et andet eksempel er udbredelsen af kendskabet til vores nye servicekoncept ”Full Service”, hvor vi tilbyder gratis reparationer i 3 år – også på sliddele. Det er en væsentlig ændring i kundernes økonomi, som vi skal sikre, at de er bevidste om – i hvert fald at muligheden eksisterer, påpeger Claus Thorning-.

 Kunder, både slutbrugere og forhandlere, skal gerne opleve, at vi er nemme at handle med. Det skal ske i øjenhøjde og med respekt for hinanden. Derudover vil vi målrettet fokusere på at skabe de bedste økonomiske og driftsmæssige vilkår for vores kunder. Begreber som totaløkonomi, service, garanti, optimering ved valg af maskine o.a. er vigtige parametre for kunderne, hvad enten de er forhandlere eller slutbrugere, fremhæver Claus Thorning, og tilføjer, at det er ambitiøse mål for en smal organisation, men målrettet fokus på disse kernekompetencer skal være med til at motivere og engagerer medarbejderne.

- I sidste ende er det jo medarbejdernes erfaringer, motivation og ideer, som skal få tingene til at lykkes, påpeger han.

Fokus på nye produktgrupper

Der er også fokus på for alvor at implementere et par nye produktområder på det danske marked. Med i den store pose er nemlig produkter fra blandt andet MFT og Olfa.

- MFT har et meget omfattende befæstigelsesprogram med alle former for skruer, plugs, ankre, bolte og møtrikker og meget mere. Det vil vi fremover forsøge at markedsføre hos forhandlerne.

Også produkterne fra Olfa skal være mere synlige i vores produktprogram. Der handler jo især om håndholdt skæreværktøj såsom knive, klinger, sakse og skrabere, siger Claus Thorning. Han fremhæver, at fokus på disse produkter spiller fint sammen med den overordnede strategi om i større grad at favne branchen og være på markedet med produkter, som dækker flest mulige behov.

- Selvom man er en lille spiller i Danmark, så kan man jo godt være en god samarbejdspartner. Og det vil vi lægge os endnu mere i selen for også at være fremover.  Vores adgang til markedet er i høj grad båret af troværdighed og vores evne til at lytte til kundernes behov. Derfor har vi også slået ørerne ekstra ud i denne tid, hvor vi arbejder på at skabe en ny organisation, fastslår Claus Thorning.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.125