23948sdkhjf

Dansk Håndværk: Nyt samarbejde skal hjælpe håndværksmestre, når kunden ikke betaler

Hvis en kunde nægter at betale en faktura på under 50.000 kr., opgiver mange håndværksmestre at gå rettens vej. Dansk Håndværk har indgået et samarbejde med SmallClaims, der tilbyder et redskab, hvor det kan det betale sig at forfølge småkrav.

- Kan det overhovedet betale sig?

Det spørgsmål stiller mange håndværksmestre sig, inden de går rettens vej med en småsag.

Det kan eksempelvis være en situation, hvor en kunde nægter at betale den tilsendte faktura på 48.000 kr. for montering af et nyt køkken. For inden man har set sig om, vil sagsomkostningerne hurtigt have oversteget beløbet. Derfor giver hovedparten forståeligt nok op på forhånd.

- Det er en urimelig situation, som vores medlemmer ofte står i, når en kunde gør indsigelser og ikke vil betale regningen. Ofte kan det bedre betale sig ikke at gå videre med sagen, og det er dyrt for vores medlemmer. Ingen har lyst eller råd til at arbejde gratis. Derfor har vi indgået dette samarbejde med SmallClaims, fortæller Morten Frihagen, direktør i Dansk Håndværk.

Digitalisering har presset omkostningerne ned

SmallClaims fører og løser retssager nemt og billigt med krav, som har en økonomisk værdi på højst 50.000 kr. uden renter og omkostninger. Virksomheden har udviklet en ny model, der gør brug af moderne teknologi, som bl.a. machine learning og intelligente processer, hvilket kan automatisere tidligere manuelt udførte opgaver. 

I min tid som advokat, stod jeg ofte i en situation, hvor jeg rådgav små og mellemstore virksomheder til ikke at forfølge en sag, fordi kravet var for småt i forhold til mine omkostninger som advokat Christian Olson, stifter og CEO hos SmallClaims

Derfor har SmallClaims kunne nedsætte omkostningerne i sådan en grad, at de kan tilbyde et billigt og effektivt alternativ til dyre advokater.

- I min tid som advokat, stod jeg ofte i en situation, hvor jeg rådgav små og mellemstore virksomheder til ikke at forfølge en sag, fordi kravet var for småt i forhold til mine omkostninger som advokat, fortæller stifter og CEO hos SmallClaims Christian Olson i en pressemeddelelse.

Teknologien og konceptet er nemlig udviklet på et grundlag af flere års praktisk erfaring i førelse af småsager og et indgående kendskab til retslige processer ved domstolene. 

Når jeg snakker med tidligere kollegaer og folk i advokatbranchen generelt, så oplever jeg, at det er en udbredt problemstilling, som skaber stor frustration hos både advokater og virksomheder. Virksomhederne føler, at retssystemet svigter dem, og ikke giver dem nogle reelle muligheder for at få deres penge. Christian Olsen, Stifter og CEO i SmallClaims

Christian Olson uddyber, hvordan han også i advokatbranchen har identificeret et behov for en løsning, der kan løfte småsagerne.

- Når jeg snakker med tidligere kollegaer og folk i advokatbranchen generelt, så oplever jeg, at det er en udbredt problemstilling, som skaber stor frustration hos både advokater og virksomheder. Virksomhederne føler, at retssystemet svigter dem, og ikke giver dem nogle reelle muligheder for at få deres penge.

SmallClaims har ført mere end 160 sager til dato og vundet 98% af sagerne.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.453