23948sdkhjf

Håndværkere kan slippe for fartskrivere

Nyfortolkning af EU-forordning betyder, at en lang række håndværkere kan slippe for at installere fartskrivere i deres varebiler
En lang række håndværkere kan nu slippe for at installere fartskrivere i deres varebiler. Det er konsekvensen af, at Danmark nu ændrer praksis og laver en korrekt fortolkning af den såkaldte ”håndværkerregel”.

Håndværkere kan i dag blive tvunget til at installere fartskriver i varebilen, selvom de holder sig under end 100 km. fra virksomhedens adresse, hvis den samlede vægt (varevogn og trailer) overstiger 3.500 kg.

- Det er glædeligt, at ministeren følger vores forslag. En række medlemsvirksomheder lige fra anlægsgartnere til automekanikere har oplevet, at de pludseligt fik pligt til at installere fartskrivere for at kunne varetage deres normale opgaver. Derfor har vi klaget over det problematiske i, at regler fra transportbranchen pludselig og helt utilsigtet ramte håndværkere og påførte dem både bøvl og udgifter.

Det siger Håndværksrådets adm. direktør Ane Buch, efter at erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen netop har meddelt, at ministeriet ændrer praksis og fremover vil lempe den danske fortolkning af den såkaldte ”håndværkerregel”, så en række håndværkere ikke længere tvinges til enten at installere fartskrivere eller i praksis bryde loven om køre/hviletider.

Ramt af regler fra transportsektoren
Problemet har eksisteret siden 2013, fordi en EU-forordning målrettet transportbranchen bliver håndhævet unødvendigt strengt i dansk lovgivning – langt strengere end i vores nabolande Tyskland og Sverige. Det betyder, at helt almindelige virksomheder er blevet pålagt udgifter til installering af fartskriveren.

Desuden har håndværkere fået bøder, når de uforvarende har brudt køre/hviletidsreglerne. Både over for ministeren, i Virksomhedsforum for enklere regler og i Implementeringsrådet har Håndværksrådet derfor argumenteret for en lempeligere fortolkning af forordningen, som man fx ser i Sverige og Tyskland.

- Man må ærgre sig over, at forordningen blev fortolket så strengt. Men det er positivt, at fornuften nu har rådet, og at ministeriet har været til at råbe op. Vi ser nu frem til, at Færdselsstyrelsen hurtigt får udarbejdet en korrekt fortolkning af ”håndværkerreglen”, så vores medlemsvirksomheder bliver mødt med mindre restriktive regler for transport af deres materialer, siger Ane Buch.

Artiklen er en del af temaet Varebiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11