23948sdkhjf

Varebilsregler sætter stopper for godskørselstjeneste

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Ny lovgivning betyder, at ejere af en varebil ikke længere kan tjene lidt ekstra på at køre gods for private

Mens statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) er vært ved det afsluttende møde i Disruptionrådet, forbereder direktør Martin C. Hansen sig på at lukke en del af sin digitale platform for transport, Mover.

Nye regler, indført af et flertal uden om regeringen, stiller nemlig krav om, at man skal gennem et særligt kursus for at køre med gods. Og at man skal stille en økonomisk sikkerhed for at få tilladelse til det.

Og det stikker en kæp i hjulet for Mover, hvor håndværkere og andre ejere af varebiler, kan tjene lidt ekstra på at fragte eksempelvis sofaer købt på Den Blå Avis for folk, der ikke ejer en varebil.

- Det vil betyde, at det bliver sværere for folk at hjælpe hinanden. Og det bliver sværere for Danmark at få mere ud af de ressourcer, vi har på landevejene i forvejen, siger Martin C. Hansen.

Derfor har direktøren svært ved at genkende det budskab, statsministeren kom med i et interview med Ritzau forud for mødet i Disruptionrådet.

Her sagde Løkke, at Danmark i dag vil være bedre rustet til at håndtere virksomheder som kørselstjenesten Uber, der under stor opmærksomhed forlod Danmark i 2017.

- Om vi er bedre til at omfavne virksomheder, som skaber vækst og fornyelse på det, nogle kalder en disruptiv måde - det ved jeg nu ikke. Det er ikke det, vi oplever i virkeligheden, siger Martin C. Hansen.

Formålet med de nye regler er blandt andet at bekæmpe skattesnyd og sort arbejde. Men Martin C. Hansen forklarer, at hans virksomhed sikrer sig mod den slags på anden vis:

- Vi er en dansk virksomhed og har registreringspligt og oplysningspligt til myndighederne. 

- Vi trækker en masse information om dem, der kører for os, siger han og nævner blandt andet bankoplysninger, kopi af kørekort og straffeattest.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) var imod lovforslaget og fremførte under debatten om det, at det vil pålægge virksomhederne uforholdsmæssige byrder. 

Men Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, SF, Enhedslisten og Alternativet vedtog det alligevel.

Christian Rabjerg Madsen (S) forklarer, at baggrunden for de nye regler er, at der har været mange problemer med konkurser og dårlige løn- og arbejdsvilkår blandt varevognsfirmaer.

- Det er derfor, vi har lavet et tilladelseskrav, hvor de chauffører, der kører varebiler, skal uddannes og klædes bedre på, siger han.

- De regler skal alle virksomheder leve op til.

Det er kun en del af Movers forretning, der ifølge direktøren står til lukning. Andre dele påvirkes ikke af de nye regler.

/ritzau/

Hold dig opdateret med Mester Tidende
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu

Munck Gruppen vinder milliardudbud på Grønland

Beslutningen om det sidste af tre lufthavnsprojekter lader dog vente på sig

1

Kør lidt længere med byggeaffaldet og spar penge, mester!

Installatører: Vi holder lønnen nogenlunde i ro

ABC Pavilloner vinder Femern-kontrakt

Ejendomsselskab har haft 176 sager i huslejenævnet på to år

Ti procent af de sager, som LLO kører i huslejenævnene, handler om ejendomsselskabet 360 North.

Nyhedsbrev

Spionage-tiltalt tidligere Velux-chef skal for retten i april

Online Avis Arkiv

Varebiler
Byggeriet vil helst lease varebiler

Jysk dørproducent vil satse på det moderne

Har du også store udsving i ordretilgangen, mester?

Malerfirma klar til kæmpeprojekt på Øresundsbroen

CRH Denmark køber familievirksomhed

Nordisk modulgigant går på børsen

Mette søger lastbilchauffør fra one-night-stand: Er far til hendes søn

Nyt fra byggecentrene
Byggecenterkæde satser på udlejning af grønne maskiner

Mangler du også folk, mester?

En tredjedel af de små og mellemstore virksomheder er begrænset af mangel på arbejdskraft

Eurodan-Huse runder milliarden

Solgt for et halvt år siden: Nu er Balslev gået konkurs

Louise: Sådan hænger det sammen, Pernille!

Lund & Staun er konkurs

Dansk Byggeri: Speed forhandlinger om infrastrukturen op

3F: Dansk Byggeri skyder forbi praktikplads-problematik

DEBAT: Forbundssekretær i 3F Søren Heisel går i dette debatindlæg i rette med Dansk Byggeri og finder det ubegribeligt, at virksomhederne importerer arbejdskraft i stedet for at oprette praktikpladser

Nyt fra byggecentrene
Ny filialchef for Bygma Gråsten

Installatører: Boligjobordningen skal udvides og ikke nedlægges

Rosenkrantz-Theil: Dansk Byggeri sminker lærlingetal

NCC er halvvejs med renovering af Lyngbyvejen

Ugens konkurser - uge 27

Støttepartier: Vil afskaffe håndværkerfradraget

Landets største entreprenører har kun få lærlinge

Man kalder ham Klyden og han er specialist i lydteknik

Ny projektleder hos Bunch Bygningsfysik

500 byggevirksomheder konkurs på et halvt år

Gentofte vil kun hyre byggefirmaer med lærlinge

Bryder tendens i byggeriet: Færre konkurser i installationsbranchen

2

TEST: Her er den bedste fælgrens til din bil, mester!

Eks-minister får job i renovations-koncern

Han bliver ny formand for genopstandne Pihl & Søn

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Pettinaroli - måske det bredeste vvs-sortiment på markedet

Ara-el præsenterer ATyS S

40 fods støjdæmpet container med opsamlingskar

VVS-grossist investerer i fremtidig arbejdskraft

Grindex løsninger til industrien

Manicus Teknik præsenterer KTR koblinger til pumpeteknologi

Riwal ekspanderer i Europa

Optimér din viden om transformerstationer (10/0,4 kV)

ATyS d M fra Socomec

Michael Mottlau ny advisor hos V2C

Yderligere skærpelse af 10kg reglen i 2020?

Står du og mangler en surring?

Portalkraner til håndtering og transport

Bekymret for vandkvaliteten? Udskift bekymringen med en kølig, ren og smagfuld tillid

Dekorationssten.

KTR BoWex Buetandskobling

Fremtidens Fundament og DJ Boringer opfører træhus

Best Practice: Levering af cement

Overvågning og styring af elektricitet

Grøn og klimavenlig serverkøling

Udendørs elevator nedtagning & nyopsætning på 1 dag!

Prøv Daarbak's sommerspin!

Ledelsesændring i GROHE AG

Fra semi til fuldautomatisk bigbag fyldesystem

Nyt design af vores hjemmeside

Send til en kollega

0.225