23948sdkhjf

Her kører håndværkerne i elbiler og på ladcykler

Ejendoms- og servicevirksomheden Jeudan har det sidste halvandet år ansat 120 håndværkere. Men virksomheden har ikke købt en eneste benzin- eller dieselbil, som de kan køre i.

I stedet har Jeudan valgt at investere i 20 eldrevne varebiler og fem personbiler, der er 100 procent elektriske, samt 25 Christiania el-ladcykler – transportformer uden eller med væsentlig mindre CO2-udledning, fortæller direktør i Jeudan, Kenneth Ohlendorff.

- Vores medarbejdere skal køre i elbiler og på cykel, fordi vi mener, fremtidens teknologi er grøn. Vi gør det først og fremmest for at være med til at sikre et bedre klima, siger han og tilføjer, at virksomheden ikke har direkte økonomiske fordele forbundet med skiftet.
Men der ér faktisk fordele ved at lade benzinslugeren stå. For det er lettere for medarbejderne at komme ud til kunderne på cykel og i elbil.

- Det er lettere at parkere og komme ind i gårdene på cykel, og det er lettere at parkere i gaderne, da elbil-parkeringspladserne ofte er ledige. Det fremmer vores service over for kunderne, siger han.

Håndværkere på ladcykel
Jeudans skift fra sort til grøn transport begyndte for lidt over et år siden.

- Cyklerne og en del af elbilerne bruger vores håndværkere. Andre er delebiler, som medarbejderne kan booke, når de skal ud til vores kunder rundt omkring i København, fortæller direktøren.

Langt størstedelen af Jeudans ejendomme ligger i København. Det betyder, at de nye elbilers rækkevide ikke er noget problem, når en opgave kræver en bil i stedet for en cykel.
Det er dog ikke alle biler med forbrændingsmotorer, der kan erstattes af elbiler eller cykler endnu. Derfor har Jeudan endnu 60 biler med forbrændingsmotor, der for fremtiden skal udskiftes, forklarer Kenneth Ohlendorff.

- Vi har nogle biler, der skal kunne noget, som elbiler ikke kan i dag. Der findes eksempelvis ikke de rigtige større, elektriske varebiler endnu, siger han.

Det store gennembrud mangler
Jeudan er ikke den eneste virksomhed, der prioriterer de grønne biler. I 2019’s første fem måneder blev i alt 749 el-personbiler indregistreret til erhverv ifølge Danmarks Statistik. Det er næsten lige så mange som i hele 2018, hvor tallet var 763.

Også Peter Monk, direktør hos autoforhandleren Via Biler, fortæller, at virksomhedens salg af el-firmabiler i 2019 er steget sammenlignet med tidligere år. Han venter dog stadig på den helt store udvikling.

- Vi oplever en stadig stigende interesse for markedet – også fra erhvervslivet – men der er ikke rigtig kommet hul igennem endnu, siger han.
- Helt centralt påvirker beskatningen af firmabiler salget meget. Det vil skabe et større incitament til at købe el- og lavemissionsbiler, hvis afgiften bestemmes efter bilens CO2-udledning, siger Peter Monk.

Han påpeger, at der også er nogen begrænsninger i forhold til udvalget af især de større elektriske varebiler, der ikke har stor nok rækkevide eller ikke kan trække nok endnu.

Tidligere købte Jeudan sine egne biler, men de nye elbiler er leaset.

- Teknologien udvikler sig så hurtigt. Vi ved ikke, hvad elbilerne kan om bare et par år, så vi vil gerne have muligheden for at kunne udskifte dem. Målet er, at alle vores biler kører på el, men der er et stykke vej endnu, siger Kenneth Ohlendorff.

Stopklods for den grønne omstilling
Skattepolitisk chef i Dansk Industri, Jacob Bræstrup, har de senere år oplevet en voksende interesse fra medlemmer, der ønsker at skifte til el-firmabiler og andre lavemissionsbiler.
- Mange virksomheder ønsker at afspejle firmaets grønne profil i valget af firmabil også. Men den rodede beskatningen er ofte en stopklods, siger han.

Jacob Bræstrup mener, at bilens købspris vejer alt for tungt i beskatningsgrundlaget, mens det i dag ikke betyder særlig meget for skatten, hvilket drivmiddel der får bilen til at køre.

- Det går helt naturligt ud over det grønne bilvalg. Elbiler og andre lavemissionsbiler er netop kendetegnet ved at være relativt dyre i anskaffelse, men billigere i drift. Så beskatningen er helt skæv, siger han.

DI foreslog sidste år at hæve det såkaldte miljøtillæg (til beskatningsgrundlaget) og sænke betydningen af bilens indkøbspris tilsvarende. Det vil ifølge Jacob Bræstrup styrke markedet for el- og lavemissionsbiler.
- Der var i foråret seriøse politiske overvejelser om en sådan justering. Jeg håber, det nye Folketing vil genoptage de overvejelser efter sommerferien, når Folketinget åbner igen, siger Jacob Bræstrup.

Artiklen er en del af temaet Varebiler.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094